Luk røven, eller tal pænt, din fede abe!


Jeg kan godt blive pænt mavesur. Ikke så tit. Men nogle gange, så vokser der sådan en sort tordensky af ucensureret vrede frem i mig. Den fylder mig helt op og jeg kan være ved at ørle af bare galde. Som regel hænger det sammen med, at jeg har spist for lidt. Eller at jeg er i Ikea. Eller at jeg har tabt min ostemad. Eller at der ikke er mere kaffe. You get the drift. Ikke så tit, okay. Bare engang i mellem. Problemet er dog ikke surheden. Problemet er, at jeg er konfliktsky, og at min vrede derfor ikke kommer ud på en afbalanceret og logisk måde.

Her er ikke noget med at reagere, når jeg føler mig uretfærdigt behandlet. Eller når jeg synes, at folk misforstår mig. Så trækker jeg helt skildpaddeagtigt følehornene til mig. Eller… Skildpadder har ikke følehorn. Men hvis de HAVDE, så ville de gøre ligesom mig. Gemme sig. Og analysere den netop oplevede uretfærdighed helt ned i atomer. Og svømme rundt i pølen med skam og skyld, og plaske rundt i tanker om, hvorfor det nok var rimeligt, at de blev behandlet skidt. Alligevel heldigt at skildpadder ikke har følehorn, for det er nemlig ret nederen at have sådan en latterlig adfærd.

Først efter en rum tid med fornægtelse, erkender jeg, at det VAR for dårligt. Og at jeg ikke skulle have fundet mig i det. At jeg skulle… virkeligt mange ting… Uha, alle de ting jeg skulle have sagt! Borde jeg skulle have slået i og fødder der skulle have været sat eftertrykkeligt ned! Helst med en ironisk distancerende, intellektuelt overlegen og på sømmet rammende bemærkning. ”Retrospektive Christina” kan nemlig godt sige: ”hvad med dig selv” på den fede måde. Ikke ligesom Nutids-Christina, som på det nærmeste hamstrer urimeligheder til en dårlig dag. Men måske er det slet ikke mig den er gal med. Måske er jeg bare udfordret af kronologien.

Under alle omstændigheder kommer min vrede ud i ujævne strømme. I klatter. Som urin hos ældre mænd. Dryp dryp, risle, flump, dryp, dryp, dryp……. risle…… risle…………………………….. flump… Og ligesom de gamle mænd, så rammer jeg heller aldrig helt, der hvor det var meningen. Når jeg har sparet op længe nok, så bygger jeg en mental affyringsrampe, og SÅ er jeg rustet. Til kamp mod uretfærdigheden!!! Faktisk som en slags superhelt.

Så er jeg ”Hey-kassedame-jeg-fik-ikke-min-rabat-på-røget-filet-Woman”! Og på vej til Fields, så får de andre trafikanter, som jo dybest set allesammen er nogle svin, der fylder på min vej, en ordenlig svada. Idioter der står og fylder på rulletrappen, når jeg prøver at komme forbi, i den uformelt, men for alle normalt begavede individer, eksisterende overhalingsbane i venstre side. De får en skulder, og hvis de formaster sig til, at bede mig om at slappe af, så hvæses sandheden ind i ansigtet på dem: ”Tal pænt, din fede abe! Du kan sguda bare stille dig til højre!”

De får den for fuld skrue. Alle mutanterne og lortehovederne. Det burde føles godt at komme af med vreden. Det gør det bare ikke. Jeg får vildt dårlig samvittighed. Så var det jo heller ikke værre. Og jeg ved jo godt, at jeg primært var sur, fordi mit manus blev afvist med en latterlig grund, eller at ekspedienten insinuerede, at jeg stadig ligner en flæskebudding i cowboybukser, selvom jeg HAR tabt 15 kilo. Det var jo da, jeg skulle have reageret. Det havde intet at gøre med den bøjlebærende kassemedarbejder eller den fraværende dame på rullebåndet.

Jeg vil jo nødigt at blive sådan en: ”Så tag dog din hund i snor”-brølende type, der ikke kan tåle at nogen hygger sig, hvis de ikke følger reglerne til punkt og prikke. Mennesker der leder efter den mindste undskyldning for at losse efter nogen for at komme af med deres indebrændte frustrationer over et halvt levet liv, der med hastige skridt nærmer sig afslutningen. Jeeeeezzzz, Louise…

Jeg må gro noget mere selvværd og sige fra de rigtige steder. Jeg er også alt for gammel til det pis. Fra nu af er det klar besked: ”NEJ, Birger! Jeg SAGDE at du ikke skulle tisse på mig, så STOP DET! Og det er IKKE sådan man bruger en citronpresser!”… I virkeligheden skal jeg jo bare helt lade være at komme i Bilka. Så har man jo selv bedt om det.

Skriv et svar

