De kaldte hende Crazy Daisy – Betinas monolog


Jeg faldt over den her monolog, som jeg skrev til et teaterstykke der hedder: De kaldte hende Crazy Daisy for nogle år siden. Den vil jeg lige dele med jer, for jeg er ret vild med Betina:-)

BETINA

Kender i det, når ens kæreste bliver ved med at komme med sådan nogle fine hentydninger om, at han vil slå op? Ved at skifte lås i døren. Det er sguda totalt barnligt. Især i betragtning af at det er min lejlighed.

Han er skidesur for tiden. Bare fordi jeg har ”glemt” at tage mine p-piller. Mage til nøjeregnende stodder skal man sguda lede længe efter! Det var heller ikke fordi, at jeg ligefrem havde et valg, jo. Det er man ligesom nødt til, når man opdager, at han ligger og dunker ens bedste veninde! Det er den eneste sikre metode til at få en stodder til at forstå, hvor han hører hjemme. Fød en eller anden klam dejklump, der ligner ham på en prik.

Det var han så ikke enig i. ”Betina”, siger han. ”Jeg kan ikke stole på dig”, og alt sådan noget pis med, at han også har ret til at vælge, om han vil have et barn. Gu har han da ej ret til en skid, når han knalder udenom. Det er sguda også mig, der hænger på ungen, hvis han skrider. Han har så en eller anden vansiret idé om, at han har ret til at se sit barn, hvis vi går fra hinanden. Øh.. FORKERT bassemand! Hvad forestiller han sig? At han bare kan gå fra mig, og finde en anden eller hvad? Han skal kraftedeme ikke sidde og lege lykkelig familie med mit barn og en eller anden klam kælling. Det er ikke sådan man spiller klaver!

Og hvad tænker han på, at skamporke MIN veninde? Hvor snotdum har man lov at være? Som om jeg ikke får det at vide. Hun har sguda integritet nok til at fortælle mig, at min stodder er mig utro. Man kan så undre sig over, hvorfor hun gider at knalde det fede lokum, når han lugter så underligt. Ja okay, jeg dusker ham også, men han er jo ligesom også min kæreste. Så jeg er jo nødt til det.

Men det er da pisse uretfærdigt, at det er ham der er et svin, og mig der står med alle de svære beslutninger. Skal man tilgive, at han har været utro, eller skal man brænde hans bil af og fortælle hans gamle pusher, hvor han kan finde ham? Hvorfor er det altid kvinderne, der skal være de modne og ansvarlige?… Vi hænger sgu altid på at skulle rydde op efter deres rod. Ligesom den der sang: ”Åh de smukke unge mennesker. Gid de længe leve må…” Ja, right! Hvorfor mon gennemsnitslevealderen er længere for kvinder end mænd? Det er sguda så vi kan rydde op efter mændene når festen er forbi…

Og hvad sker der så, hvis man tilgiver utroskab? Respekterer de så en og tænker, at man er et stort menneske? Gu gør de ej. I samme øjeblik de tror alt er i orden, så humper de alt, hvad der tilhører dyre- plante- ELLER mineralriget. Sådan er det. Smil til verden og verden losser dig lige i fjæset! Man skal ikke være naiv, og give sin bare røv væk. Den er mindst 200 værd, uanset hvor klam man ser ud.

Man kunne selvfølgelig også bare gå fra ham. Og ende helt ensom og gammel, uden en at dele livet med. Ligesom min farmor. Hendes eneste venner er et tilgroet akvarium, hvor hun tror fiskene stadig lever, og en grønlandsk bolleven, der lugter af spæk og Fernet Branca.

Nogen påstår at kvinder skal være uafhængige. Det er der, de, såkaldte karrierekvinder, har misforstået konceptet. Ja, men det er da flot, at du er blevet advokat og har en fed lejlighed. Held og lykke med at få nogen til at kneppe dig, din selvtilstrækkelige kost. Det vigtigste for en kvinde er, at finde en mand, der er dum nok til at der tro på, at hun rent faktisk har brug for ham. Hvis du virker som om, du kan klare det hele selv, så får du også lov til det. Så kan det da godt være at Bjarne er en gigantisk spasser, men til gengæld har jeg aldrig selv hængt en hylde op. Ok, det har han så heller ikke. Men han ville garanteret godt kunne, hvis han ikke var skæv hele tiden.

Inderst inde ved jeg jo godt, det er mig han vil have. Det var bare kærlighed ved første blik. Da han kom ned på Dilligencen første gang, vidste jeg bare, at vi var skabt for hinanden. Han havde godt nok en anden kæreste på det tidspunkt, men han var ikke i tvivl om, at han blev forelsket, i det sekund han så mig. Eller i hvert fald i løbet af aftnen. Eller… Okay, jeg drak ham stiv, og tog ham med hjem. Men hey. Som min mor altid har sagt: ”Man skal sguda være et dumt svin, hvis man ikke kan vippe en anden so af truget.” Han gør også mange søde ting. Engang hentede han grillmad til mig da jeg var syg. Og han ville jo heller ikke blive boende hos mig, hvis han ikke ville have mig. Eller hvis han havde sin egen lejlighed.

Man er nødt til at se på det store billede mellem linjerne. Og mig og Bjarne er skabt for hinanden. Vi er som sovs og kartofler. Som pære og banan… og yoghurt. Som havnefest og clamydia. Uden den ene er den anden intet værd. Tomt og uden indhold. Som ”Singleliv” før Sidney Lee. Jeg har brug for ham at komme hjem til og fortælle om, hvordan dagen er gået. Hvad er der ved at leve, hvis der ikke er nogen, der ser det? Det svarer jo til at få et mongolbarn, uden at lave et dokumentarprogram om det. Morten og Peter ville jo være spild af liv, hvis vi andre ikke kunne grine af dem. Nej det ER ham, jeg vil have. Så må jeg bare se at blive gravid, så han forstår, at det er skæbnen, der har ført os sammen.

Nåh, hvordan kom jeg ind på alt det halløj?… Nåerh ja. Jeg ville bare høre om i kender det med at komme hjem fra byen, og så passer nøglen ikke mere. Og man prøver, på civiliseret vis, at starte en voksen samtale. Men bedst som man står der, med røven i vejret og råber gennem brevsprækken, at han er en kæmpe spade, der skulle tage og æde en pose lort, så kommer naboen farende: ”Du er simpelthen nødt til at holde op med at larme sådan, vi er nogen der prøver at sove herinde”. ”Nå! Og du er simpelthen nødt til at lukke din klamme flæskerøv, for der er nogen herude, der prøver at vække den fede retardo derinde!”. Jeg hader bare når folk prøver at blande sig i ens parforhold, og komme med argumenter som: ”Jeg er træt af at du altid kommer væltende skidefuld ”, og ”fat nu at du bor i den næste opgang”.

Skriv et svar

