Dumhedens tveæggede sværd


Der er ingen grund til at spille dummere end højst nødvendigt!

IMG_0708

Det fik jeg tit at vide, da jeg var yngre. Manner, hvor tog de fejl!!! Der er meeegagod grund til at spille dum, hvis man er hende, der hedder Sederqvist til efternavn. Jo mere plat og underlødig, desto flere penge ind på kontoen. Jeg ville jo ønske, at man udfasede “spil dansk dagen” og indførte “spil dum dagen”. Hold nu kæft hvor ville jeg skovle rettighedspenge ind!

Nu er jeg så nået til den ubærlige fase, som de fleste komikere når til: “ja ja, jeg er en idiot, men nu vil jeg også gerne bruge min stemme til at forbedre verden”-fasen. Hvilket for mit vedkommende betyder, at jeg gerne vil bruge mere tid på at skrive (samfundssatiriske) bøger om at finde lykken og mit frivillige arbejde. Jeg vil gerne lave nogle projekter, der gør verden til et bedre sted, men det er som om, at verden er lidt ligeglad med det. “Sig noget dumt, kvabsede kvindemenneske!” lyder det taktfast fra pøblen. Så man ifører sig lydigt klovnekostumet endnu engang, og tager en tur mere i manegen. Vel vidende, at for hver gang man gør det, er der længere til målet. Men suk. Der er trods alt også regninger, der skal betales, børn der skal bestikkes og gigoloer som har brug for medicin.

At være sjov er en del af mig. At spille dum falder mig nemt. Det er vel nærmest min kernekompetence. Dét og udryddelse af konfekt. Jeg har affundet mig med et kompromis, der går ud på, at jeg GODT må være sjov og alvorlig samtidig. Jeg skal lade være med at spekulere på, om verden kan finde ud af, at jeg har et godt hoved samtidig med, at jeg dyster med diverse realitydeltagere om at have det mest kreative ordforråd. For hvem ved? Måske HAR verden plads til en sjov Bono, eller en statsminister der siger “fjappe” somme tider. Jeg må bane min egen vej, ved bare at være mig. En dag kan det være, at folk synes det er interessant, det jeg har på hjerte, uanset om det er spejlblankt, eller rent faktisk gør verden til et bedre sted.

Peace, love & stupidity:-)

3 tanker omkring “Dumhedens tveæggede sværd

  1. Tak søde Lea!
    Det er bare nogle gange sådan lidt øv, når man prøver at sælge f.eks. efterværnsprogrammet, og tv-stationerne ikke tror på, at seerne gider at se mig gøre andet end at spille dummere end andre folks børn. Ikke fordi alt hvad jeg foretager mig, nødvendigvis skal dokumenteres, men mere så vi kan få en dialog igang om, hvad der virker på den gruppe unge. For de er så fantastiske og samfundet har brug for dem.

    • I know. Det synes jeg også er vildt ærgerligt. Min pointe er bare, at du allerede gør en stor forskel for mange mennesker. Og så glæder jeg mig til at se efterværnsprogrammerne i fjerneren snart. Det skal nok lykkes!

  2. Nu er jeg jo én af dem, der har nydt godt af dit frivillige arbejde. Og set at det gør en forskel. At du gør en forskel. Måske er verden ikke klar endnu, men mennesker er!
    Og så er du altså også ret sej til konfekt-produktion. En udemærket sidekompetence til at æde det;-)

Skriv et svar

